Lördagen var en mycket god träningsdag. Hoppen på förmiddagen blev längre än förra veckan och lyften blev åtminstone lika tunga som veckan innan. Med vetskapen om att det endast var ett pass mellan mig och en viloveckan gick jag hem, intog soffläge utrustad med en stor kaffekopp och fick se Johan Olsson köra hem världscuppremiären i längdskidor. En riktigt härlig dag, tänkte jag! Det är knappt så en lördag kunde bli bättre. Men det kunde den, för när kaffet var nere så begav jag mig ner till kulverten tillsammans med mångkamparen Johan Lilja och den numera pensionerade sprintern Erik Karlsson. Tillsammans skulle vi avverka 5×300 m på 43 s med åtta minuters vila. Lyften sedan morgonen plågade mig inte särskilt och benen kändes ganska pigga. Det visade sig direkt i första loppet där vi valsade in på 41,2 sekunder, nästan två sekunder fortare än vi skulle. Och så fortsatte det! Vi lade följande lopp på följande lopp på c:a 41,5 sekunder och det gick alldeles utmärkt. Ingen vägg kom, benen blev inte mer stumma än förra veckan och ingen spya heller för den delen. Totalt hamnade alla lopp mellan 41,1 och 41,9 sekunder. Passet blev således mycket bättre än på pappret och det kändes naturligtvis alldeles utmärkt. Klart är att man har tagit till sig den här typen av träning mycket bra under de senaste veckorna. Klart är också att träningssällskapet gjorde att man höjde sig lite.
Då var tre veckors träning över och i dag klev jag på en vilodag, den första av tre. Det känns faktiskt alldeles förträffligt och behövligt. Kroppen värker lite efter hårdkörningen, så imorgon blir det en check hos Schröder på Teamed. Träningen de senaste veckorna har gått helt enligt planen. Jag har sprungit så fort som jag skulle, lyft som jag skulle och hoppat som jag skulle. Kontinuitet är viktigt, så nu gäller det att vila hårt och fortsätta att träna bra de närmast kommande tre veckorna. Till helgen sticker jag iväg på ett träningsläger tillsammans med Johan Wissman och Michel Tornéus och några till. Det kommer bli grymt skönt att byta kulvert och Nordic mot sol och fina utomhusbanor. Tanken är att vi ska göra några pass tillsammans där nere och det är precis vad jag behöver.
I söndags helgade jag vilodagen och fick se Norge göra hem båda skidstafetterna. Det kan bli en mycket rolig vinter tillsammans med Vinterstudion.
God natt!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.