Sarasota, FL

Just nu är jag på vårens första träningsläger i Sarasota, Florida. USA-resan började faktiskt redan i Washington för några dagar sedan där jag och Johan Wissman tillbringade två dagar. När man åker iväg och tränar i USA kan man inte göra särskilt mycket de första tre-fyra dagarna på grund av jetlag, så två dagar tillbringades i Washington där vi kvicknade till och passade på att se oss runt i den amerikanska huvudstaden. Washington är kanske inte en stad som man har möjlighet att åka till särskilt ofta, så det kändes spännande att få komma hit. Vi hann med att titta på det mesta, i alla fall om man ser till de största turistattraktionerna, Vita Huset, Lincolnmonumentet, Kapitolium, Washingtonmonumentet, Georgetown, Arlingtonkyrkogården, med mera, saker som man fram till för några dagar sedan bara sett på TV. De flesta byggnader var riktigt mäktiga och andades historia och tyngd, i synnerhet Lincolnmonumentet. Vi hann också med att besöka The National Archives där USA:s självständighetsförklaring förvarades och även deras första konstitution.
Vi fick förstklassig guidning den andra dagen av Monika från Sundsvall, som bott i landet sedan 1991. Hon och hennes dotter Isabella var också vänlig nog och erbjöd oss sovplats under två nätter, vilket såklart gjorde besöket mycket roligare än att ligga på något hotell. Monika tog med oss till Georgetown som verkligen var pittoreskt med gamla byggnader, kullerstenar och små butiker. Verkligen annorlunda mot andra platser i USA som man har besökt, och framför allt väldigt annorlunda mot dit vi skulle senare i södra USA.
Washington var häftigt, och ett stort tack till Monika som tog hand om oss de två dagarna!
I fredags kom vi så fram till Florida där vi tog oss ner till Sarasota och IMG Academy där vi kommer att träna under den närmaste tiden. På ESPN Wide World of Sports där vi varit de tre senaste åren så har vi vant oss vid stora anläggningar, och IMG Academy gjorde oss inte besvikna. För att ta sig till träningen från boendet kommer ett litet ”tåg” och hämtar upp en för en fem minuters resa till arenan, och samma resa tillbaka sedan, en stor höjdpunkt! Maten är riktigt bra, och träningsanläggningen superfin med ett stort fint gym till. Dessutom finns det en uppsjö av tennisbanor och fotbollsplaner och även golfbana, idrottshall och ett återhämtningscentra. Det blir inte svårt att trivas här.
Träningen då? Jo tack, den har börjat på allra bästa sätt. Jag cyklar mycket, och hör och häpna, så tog jag faktiskt några försiktiga joggsteg häromdagen också. Det var lite pirrigt och också lite ovant men det gick hur bra som helst. Sedan det första joggpasset har det blivit några fler, och det känns fortsatt bra och det värker mindre i området där skruven sitter. Just värken kring skruven har varit mest besvärligt eftersom skruven drar i benhinnan vid belastning. Men det har gått åt rätt håll de senaste dagarna. Fokuset nu är att komma tillbaka och förbereda kroppen att kunna börja träna normalt, för att sedan komma igång i full träning. I dag körde jag lite cykel och sedan trappgång och höftrehab. Den nya skadan till trots får man inte glömma att rehaba den första operationen, nämligen höfterna.
Programmet ser ut som så att jag kör i tre dagar och sedan vilar den fjärde. Så i morgon är det vilodag. Vad den innebär vet jag inte riktigt. I dag på eftermiddagen begav vi oss till stranden ett litet tag vilket var uppfriskande. Det är skönt att vara på läger, och framförallt viktigt. Att kunna släppa alla de små saker som man har att göra på hemmaplan gör att man presterar bättre.